14.5.10

''Η Θεωρία του Δεσμού''

Ο λόγος που με κρατάς κοντά σου κρύβεται στις παρακάτω σκέψεις των δύο σπουδαίων ψυχολόγων, μεταγενέστεροι του Φρόϊντ.

Τι είναι η Θεωρία του Δεσμού (Jeremy Holmes)

Η Θεωρία του Δεσμού είναι στην ουσία μια θεωρία χώρου, όταν βρίσκομαι κοντά στο αγαπημένο μου πρόσωπο αισθάνομαι καλά, όταν βρίσκομαι μακριά του αισθάνομαι άγχος, θλίψη ή μοναξιά.
Το παιδί που θα περάσει μια νύχτα μακριά από το σπίτι του, παίζει με χαρά, μέχρι να χτυπήσει ή μέχρι να πλησιάσει η ώρα του ύπνου και τότε νιώθει σουβλιές νοσταλγίας για το σπίτι του.
Η μητέρα που αφήνει το παιδί της σε μια καινούργια νταντά, σκέφτεται συνεχώς το μωρό της και της λείπει υπερβολικά.
Η πρόσδεση επιτυγχάνεται μέσα στο βλέμμα, την ακοή και την αφή.

Η εικόνα της αγαπημένης μου με γεμίζει ευφορία, ο ήχος του πλησιάσματός της προκαλεί ευχάριστη προσμονή.
Η αγκαλιά της και η αίσθηση του δέρματός της πάνω στο δικό μου με κάνει να αισθάνομαι ζεστασιά, ασφάλεια και ανακούφιση, ίσως μαζί με μια γαργαλιστική προσμονή κοινής απόλαυσης.

Αλλά η ολοκλήρωση της πρόσδεσης δεν είναι κατά κύριο λόγο οργασμική - αντίθετα, μέσα από την επίτευξη της εγγύτητας, είναι μάλλον μια χαλαρή κατάσταση, στην οποία κανείς μπορεί να αρχίσει να ''κάνει πράγματα'', να επιδιώξει τα σχέδιά του, να διερευνήσει.

Ο δεσμός κ η συμπεριφορά πρόσδεσης βασίζονται σ ένα μοντέλο του κόσμου, στο οποίο αντιπροσωπεύονται ο εαυτός, οι (σημαντικοί) άλλοι και η αλληλεπίδρασή τους.


Η τάση προς την μονοτροπία μας κάνει ικανούς να βιώνουμε βαθια αισθήματα, γιατί το να έχουμε βαθύ δεσμό με ένα πρόσωπο (ή τόπο ή αντικείμενο) σημαίνει ότι το έχουμε θεωρήσει το καταπληκτικό αντικείμενο των ενστικτικών αντιδράσεών μας. (John Bowlby-ψυχολόγος)


Σου δίνω τις απαντήσεις που ζητάς, μάθε μου τις ερωτήσεις.
Είναι δύσκολο στο μονόλογό μου, να γράψω για σένα.
Ακόμα θυμώνεις μαζί μου.
Ακόμα σταματάς να με σκέφτεσαι.
Ακόμα περιμένεις να με ξεχάσεις.
Δε ζεις για το χρόνο που έρχεται και φεύγει, γιατί δεν έχεις βρει το λόγο για να το κάνεις.
Τα πρότυπα γύρω σου δημιουργούν εικόνες από το ''Εγώ'' σου.
Θεωρείς ότι δεν υπάρχει το άλλο σου μισό γιατί έσπασες αυτό το καθρέφτη.
Έτσι θέλεις να συνεχίσεις?
(από μένα που με βλέπεις σαν εχθρό σου)
xristina



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις

Αναγνώστες